Lebendige oder gebändigte Demokratie

Richard Bäumlin

Richard Bäumlin, Lebendige oder gebändigte Demokratie? Demokratisierung, Verfassung und Verfassungsrevision, Basel: Z-Verlag, 1978.

Introduction/Historical Situation and Systematic Context

The contribution by Richard Bäumlin to be introduced and discussed clearly stands within the context of ongoing constitutional reform in the 1970s, the attempt of a total revision of the Swiss Federal Constitution that in a first attempt remained without success and only had success in 1999 (see the diagnosis as “Helvetic malaise” by Max Imboden; no. 5.13 of this Legal Anthology). The considerations in this essayistic writing connect perfectly to the analysis, the author has done in his inaugural dissertation from 1954 (compare no. 5.11 of this Legal Anthology).

Although the attempt made by Richard Bäumlin could appear as merely analytic, the inherent convictions regarding human rights and individual freedoms clearly give a highly pointed direction to the overview over pre-existing theories. This distinction should characterise the personal style of the author during the long and fecund career as an academic teacher at the University of Berne as well as the other involvements of the sympathetic person. Eventually democracy is presented as a project within the development of the history of ideas, and thereby the aspects of historicity or historical dimension of democracy are stressed, referring to an ideal that is to be realised (compare the contribtion to the essays in honour of Bäumlin by Jörg Paul Müller: Recht und Zeit, in: Zentrum und Peripherie – Zusammenhänge, Fragmentierungen, Neuansätze, Festschrift für Richard Bäumlin zum 65. Geburtstag, ed. Roland Herzog, Chur und Zürich: Rüegger, 1992, pp. 95 ss.).

Content, Abstracts/Conclusions, Insights, Evidence

In a introductory part, Richard Bäumlin sketches the development of the concept of democracy from the narrow concept of political theory as a specific form of government, where the sovereign are identical to the subjected to the very incarnation of political order that is to be qualified as just or good governance. The author rejects the uses of democracy as a metaphysical and/or theological foundation of the State, as proposed by liberal theory building, as an elitist political philosophy, as technocratic exercise all together. “Je demokratischer ein Staat organisiert ist, desto mehr werden die herrschenden Interessen und ihre ‘unverfälschte’ Repräsentation gefährdet. [...] Was andere nie laut herauszusagen und vielleicht nicht einmal klar zu denken wagen, hier ist es unmissverständlich ausgesprochen: Nicht von Seiten extrmistischer Rebellen, auf die man sonst so gerne die Aufmerksamkeit lenkt, um wirksamen Bürgerschreck walten zu lassen, droht die Gefahr. Der wahre und als gefährlich erkannte Gegner ist eine geschulte, informierte und daher ihrer selbst bewusst werdende demokratische Mehrheit. In der Tat, die Autoren sind realistisch; sie sind es auch in bezug auf die Methoden der Abwehr, die sie entwerfen! Ist die mündige demokratische Mehrheit der wahre Feind, so muss dafür gesorgt werden, dass dieser Feind gar nicht erst zu sich selber kommen kann. Die Information der Aktivbürger, die den herrschenden Interessen in die Quere kommen könnte, soll vereitel twerden” (with reference to “Bericht zur Lage der Demokratie in der Gegenwart” from 1975). The revolutionary potential of every process of democratisation is to be taken seriously. We would like to address, with respect to this inclination, to the attempts to provide a solid education and formation of the people as mature and responsible citizens in the period of so-called Regeneration in Switzerland. In context with the wholehearted project to educate the citizen for their function within a democracy the educational system of the reformed Swiss Cantons has been considerably changed (see my master’s thesis at the University of Berne in 1992, entitled “Von der Mündigkeit des Bürgers zur Demokratie”).

As indicated in the opening passage, democracy is understood as a continuous process of increasing democratisation, by Richard Bäumlin. Political society has not only to be an open community, but also take an active part in the formation of the political will, in order to provide the basis for real self-governance. Criticisms to such an ongoing process, whereupon democratisation should lead to an unlimited and totalitarian political process cannot be held. Rather democracy is meant to be an alternative to the closed community of liberal capitalism and to bureaucracy, i.e. government by state administration. The process of democratisation takes place in various domains, especially in education and socio-economic circumstances. Democracy shows a certain close relation to socialism: “Demokratisierung kann durchaus mit dem Inbegriff der Ziele und Wege eines Sozialismus gleichgesetzt werden, der seine Hoffnung auf Freiheit und Entfaltung aller Menschen ins Werk setzt. Selbstverständlich darf die Theorie der Demokratisierung keine, wie auch immer gestaltete, sozialistische Theorie dogmatisieren. Vielmehr ist Demokratisierung nach den jeweiligen Umständen von Zeit und Ort zu verfolgen, was übergreifende Leidideen nicht ausschliesst. [...] Theorie und Praxis der Demokratisierung nimmt den [politischen] Liberalismus mit seinen Freiheitsversprechen beim Wort und geht zugleich, weil ihr Worte und Ideale nicht genug sind, darauf aus, die gesellschaftlichen Voraussetzungen für die Selbstentfaltung einer möglichst grossen Zahl, die Grundlagen einer wirklich ‘offenen’ Gesellschaft erst zu schaffen”. This direction of democratisation evidently contradicts all kind of conservative theories of natural order, of the “rule of nature”, and contrasts them by a concept of “human nature” that is always also a “social nature”.

Further Information About the Author

Richard Bäumlin, born 9th September 1927 in Berne, retired in Erlenbach im Simmental, did his studies in jurisprudence at the Universities of Berne and Göttingen, before presenting his doctor’s thesis in Berne in 1954, where he taught as a private lecturer from 1957. In 1960 he was elected ordinary professor for public law and constitutional history as well as for social philosophy. As a member of the socio-democratic party he was engaged in the domain of social politics and social philosophy and defended the rights of foreigners and human rights. He also was a member of the Club of Rome.

His lectures in constitutional history were legendary, as he tried to give an introduction to the integral history of political ideas.

For further information, including a comprehensive bibliography, please see:

Roland Herzog (Ed.): Zentrum und Peripherie – Zusammenhänge, Fragmentierungen, Neuansätze, Festschrift für Richard Bäumlin zum 65. Geburtstag, Chur/ Zürich: Rüegger, 1992.

Selected Works of the Same Author

Richard Bäumlin: Die rechtsstaatliche Demokratie – Eine Untersuchung der gegenseitigen Beziehungen von Demokratie und Rechtsstaat (Dissertation Universität Bern), Zürich: Polygraphischer Verlag, 1954 (extract); Idem: Recht, Staat und Geschichte – Eine Studie zum Wesen des geschichtlichen Rechts, ent­wickelt an den Grundproblemen von Verfassung und Verwaltung, Zürich: EVZ-Verlag, 1961; Idem: Artikel “Rechtsstaat”, in: Evangelisches Staatslexikon, ed. Roman Herzog, Stuttgart: Kreuz, 3rd ed. 1987, columns 2806–2818.

For Further Reading

Werner Kägi: Die Verfassung als rechtliche Grundordnung des Staates – Eine Untersuchung über die Entwicklungstendenzen im modernen Verfassungsrecht (Habilitationsschrift Universität Zürich), Zürich: Polygraphischer Verlag, 1945.

Text

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