Max Imboden

Max Imboden

Max Imboden, born 19 June 1915 in St. Gallen, died 7 April 1969 in Basel, studied jurisprudence at the Universities of Geneva, Berne and Zurich, and he obtained a doctorate with his dissertation “Bundesrecht bricht kantonales Recht” (1939) with Zaccaria Giacometti. In 1944, he published his habilitation thesis about “Der nichtige Staatsakt”. After having been extraordinary professor in Zurich, he was called to the ordinary chair for public law, i.e. constitutional and administrative law at the University of Basel. Together with René Rhinow, he published the standard reference “Schweizerischer Verwaltungsrechtsprechung”. In 1964, he promoted the reform of the Swiss federal constitution by publishing his invocation “Helvetisches Malaise”.

His thoughts were subtle, refined and distinguished due to his inclination to psychological ideas, which he applied to the forms of government.

For further information, please consult:

Peter Saladin/ Luzius Wildhaber (Ed.): Der Staat als Aufgabe, Basel: Helbing & Lichtenhahn, 1972, Vorwort;

Georg Kreis: Das “Helvetische Malaise” – Max Imbodens historischer Zuruf und seine überzeitliche Bedeutung, 2011;

Andreas Kley: Max Imboden – Aufbruch in die Zukunft, in: Staatsrechtslehrer des 20. Jahrhunderts, Deutschland, Österreich, Schweiz, Berlin: De Gruyter, 2015, pp. 877 ss.;

Dietrich Schindler (junior): Max Imboden, in: Staat und Recht – Ausgewählte Schriften und Vorträge, Basel/ Stuttgart: Helbing & Lichtenhahn, 1971, pp. 1-5.

Selected Works of the Author

Max Imboden: Das Gesetz als Garantie rechtsstaatlicher Verwaltung (Basler Studien zur Rechtswissenschaft, vol. 38), Basel: Helbing & Lichtenhahn, 1962 (1. ed. 1954); Idem: Die Staatsformen – Versuch einer psychologischen Deutung staatsrechtlicher Dogmen, Basel/ Stuttgart: Helbing & Lichtenhahn, 1959 (extract); Idem: Helvetisches Malaise, in: Staat und Recht, Ausge­wählte Schriften und Vorträge, Basel/ Stuttgart: Helbing & Lichtenhahn, 1971, S. 279ff.; erstmals 1964; Idem: Politische Systeme, Basel/Stuttgart: Helbing & Lichtenhahn, 1964.