Niedergang des Rechts und Krise des Rechtsstaates

Hans Huber

Hans Huber, Niedergang des Rechts und Krise des Rechtsstaates in: Demo­kratie und Rechtsstaat, Festschrift für Zaccaria Giacometti, Zürich: Poly­gra­phischer Verlag A. G., 1953, pp. 59-88; reprinted in: Rechts­theorie, Verfassungs­recht und Völkerrecht, Ausgewählte Aufsätze 1950-1970, zum 70. Geburts­tag des Verfassers ed. Kurt Eichen­berger, Richard Bäumlin and Jörg Paul Müller, Bern: Stämpfli & Cie. AG, 1971, pp. 27-56.

Introduction/Historical Situation and Systematic Context

Hans Huber has been the successor on the chair of Walther Burckhardt at the University of Berne, i.e. he lectured public law and international law. His person must have been lucent, although his diagnosis sometimes lucid. His legal views and proposals have been judged differently, according to the relation between the judge and the judged. His approach has transcended the mere juridical sphere and included legal politics as well as sociological facts. “Aus der Spannung von Recht und politischem Dasein, aus dem Ineinanderwirken von Norm und soziologischer Wirklichkeit hat Hans Huber seine wesentlichen wissenschaftlichen Erkenntnisse geschöpft. Gegenwartsbezogen und doch in der grossen Überlieferung der europäischen Rechtslehre stehend, hat er in intuitiver Hellsicht Grundfragen der Rechtsordnung in ein neues Licht gerückt“ (preface of the editors, in: Verfassungsrecht und Verfassungswirklichkeit – Festschrift für Hans Huber zum 60. Geburtstag am 24. Mai 1961, Bern: Stämpfli, 1961, p. 7).

In retrospect, Hans Huber’s opinions are to be considered as extremely changing, following the evaluation by Andreas Kley (see the introductory notes to no. 1.16 of this Legal Anthology): “Hans Huber war weniger ein Wissenschaftler als ein politischer Akteur; als aktiver jungliberaler Politiker, Bundesrichter und Professor bewegte er sich unentwegt in der Öffentlichkeit. [...] Je nach politischer Lage und rechtlichen Bedürfnissen konnte er die eine Theorie vertreten und die andere verwerfen; in einer neuen Situation ergab sich das Gegenteil. Huber verwendete so ziemlich jede Theorie, welche die Wissenschaft vom öffentlichen Recht schon aufgestellt hatte.” (Hans Huber – Der “Preis der Unsicherheit und der Unruhe”, in: Staatsrechtslehrer des 20. Jahrhunderts, Deutschland, Österreich, Schweiz, Berlin: De Gruyter, 2015, pp. 549 s.). Hans Huber rejected natural law theory, but defended Emil Brunner, an eminent protestant theologian presenting a natural law founded theory of society; and he rejected naked positivism, but defended legal politics without any boundaries at the same time. The only constant attitude in Hans Huber seems to be eclecticism and statolatry, in short.

Content, Abstracts/Conclusions, Insights, Evidence

As an example of the diagnostic abilities of Hans Huber, we have selected an essay where the author analyses a decline of the legal order and a crisis of the rule of law, in immediate post Second World War period. To indicate the relation between the two tendencies is the declared aim of the essay in honour of Zaccaria Giacometti. Reduced to the maximum, the problem consists in identifying the relation between the law and the state, to determine the extent of legal obligation binding the state itself. “Unter dieser rechtlichen Eingrenzung ist jedoch nicht nicht neukantische Auffassung zu verstehen, dass Recht und Rechtsverwirklichung (einziger) Staatszweck seien, ebensowenig die thomistische, dass die Verfassungspolitik in einer Rechtsfunktion aufgehe und dass das Naturrecht in extremis das positive Recht, auch das Verfassungsrecht und Verwaltungsrecht, mit brechender Kraft davor bewahren könne, beliebige Inhalte aufzunehmen. Nicht alle Gemeinschaftsaufgaben, die der Staat dann und wann, da und dort erfüllt, fallen in den Rahmen der Rechtsverwirklichung, und umgekehrt wäre er ohne sie nicht ‘zwecklos’”. Theleological rational determination of the functions of the modern state are refused and a conception adopted, whereupon the sovereign state forms an effective unity of performances. State order is held as ordo ordinans and the legal order as ordo ordinatus. If the political ideologies transform the state into a dynamic evolving order, this conception leads to the followin problematic: “Von dieser Eigenständigkeit der staatlichen Ordnung, die komplex ist, werden vor allem diejenigen rechtsstaatlichen Postulate berührt, die in der Idee des Konstitutionalismus zusammentreffen. Die normative Verfassung ist ‘schwerflüssiger’ als der von den sozialn Kräften fortwährend veränderte Staat”. [...] Das Recht ist machtbildend und herrschaftsaufbauend, und die Macht ist rechtsbildend, indem Machtentfaltung zur Rechtspositivierung und Rechtsverwirklichung nötig ist”. However, in the way of dynamic tensions between the principles of the rule of law and the institutions and the specific character of the legal order, the impact of law on state power is not agitated, according to the author. The antinomy, however, becomes manifest as a necessary crisis of both elements.

In consequence of the analysed tendency, legality, i.e. the binding force of the law, is getting weaker, as the state has transformed into an agency to secure welfare and to influence all kinds of individual and collective behaviour. Therefore, equality is broken, and the law entirely stressed. American pragmatism of legal thought is considered as mere materialistic theory of society, according to Hans Huber. “In Europa scheinen Rechtsphilosophie und Rechtswissenschaft auf die Zumutungen, welche die Massenbedürfnisse an das Recht stellen, eher negativ zu reagieren, auch wenn sie das Postulat einer Synthese, nämlich des sozialen Rechtsstaates, das aber zunächst nur eine Formel ist, akzeptieren. [...] Es färgt sich nur, ob Rechtswissenschaft und Rechtsphilosophie, wenn sie in dieser Weise, mit einer Läuterung des Wesens des traditionellen Rechts, gegen die Dynamik der gesellschaftlichen Wirklichkeit ankämpfen, die Wesensveränderung des Rechtzuhalten vermögen”. The conservative function of legislation is hereby defined as a good to be rescued. But can the functions of general jurisprudence be reduced to that idea? Could not the contrary be the case? Is it true that the rule of law has to defend itself against the disintegrated legal order?

Anyway, the conceptualisation by Hans Huber does not allow us to tackle these questions philosophically. Antinomies and dichotomies are sharpened in a high degree, in order to accentuate existing tensions that are self-understanding within every constitutional order under the impression of dynamic evolving society. The crucial question is, whether the democratic form of government is also the formal ideal of the social life.

Further Information About the Author

Hans Huber, born 24 May 1901 in St. Gallen, died 13 November 1987 in Muri bei Bern, followed the course of his jurisprudential studies at the Universities of Zurich and Berne, mainly with Walther Burckhardt, and obtained a doctorate in 1926. After having been secretary and later judge of the Federal Supreme Court in Lausanne, he taught public law and international law at the University of Berne, where he was chancellor in 1960. He represented the young-liberal movement and in his domain, he introduced insights of the social and political sciences as well as historical reflections into legal thinking and legislation.

For more information, please consult:

Andreas Kley: Hans Huber – Der “Preis der Unsicherheit und der Unruhe”, in: Staatsrechtslehrer des 20. Jahrhunderts, Deutschland, Österreich, Schweiz, Berlin: De Gruyter, 2015, pp. 539 ss.

Selected Works of the Same Author

Hans Huber: Das Menschenbild des Rechts (first printing in: Zeitschrift für Schwei­zerisches Recht, ed. Max Gutzwiller, N. S. vol. 80 (1961), Basel: Helbing & Lichtenhahn, 1961), in: Rechtstheorie, Verfassungs­recht und Völkerrecht, Ausgewählte Aufsätze 1950-1970, zum 70. Geburts­tag des Verfassers ed. Kurt Eichen­berger, Richard Bäumlin and Jörg Paul Müller, Bern: Stämpfli & Cie. AG, 1971, pp. 76ss.

For Further Reading

Max Imboden: Helvetisches Malaise (1964), in: Staat und Recht, Ausge­wählte Schriften und Vorträge, Basel/ Stuttgart: Helbing & Lichtenhahn, 1971, pp. 279-307.

Text

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