Zum Wiederaufbau der Rechts­ordnung

Dietrich Schindler

Dietrich Schindler (senior), Zum Wiederaufbau der Rechts­ordnung, post­humous ed. by Hans Nef, in: Recht, Staat, Völkergemeinschaft – Ausgewählte Schriften und Fragmente aus dem Nachlass, Zürich: Schult­hess & Co., 1948, pp. 73-143.

Introduction

These fragments build so to say a chain with the main writing of Dietrich Schindler, “Verfassungsrecht und soziale Struktur” from 1928 (see no. 1.8 of this Legal Anthology). In a foreword to the 2nd edition of this early work, the author intended to partly revise and extend, although the main arguments could remain unaltered. The later, unfinished and posthumous edited parts of the projected monography bear the title “Reconstruction of the legal order”, faithfully transcribed. The first part probably should replace and enhance the existing introduction to the earlier book. However, the systematic order cannot be defined for sure.

Historical Situation and Systematic Context

The already built legal order should be reconstructed according to the alterations of new reconceptions in legal thought. Dietrich Schindler’s proposal was to include international law into legal considerations from the very beginning, i.e. also in the logical basements, in the philosophical groundwork. The necessity derives from the fact that the statal legal order is no longer to be considered as an entity, as a standalone unity. The diagnosis of a certain malaise in legal thought is based on the identification of an increasing tension between the valid public law and the underlying, hidden constitutional order. The logics of the whole legal system should be changed from a formal logic to a logic of values. It cannot be assured that Schindler intended to allude to the so-called Wertethik as proposed by Max Scheler (Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik, Neuer Versuch der Grundlegung eines ethischen Personalismus, Halle: Max Niemeyer, 2nd ed. 1921; separat printing from: Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung”, vols. 1 and 2, ed. Edmund Husserl, Freiburg im Breisgau); however, he had already indicated to Wilhelm Wundt in his breaking work from 1928 (Völkerpsychologie – Eine Untersuchung der Entwicklungsgesetze von Sprache, Mythus und Sitte, vol. 9: Das Recht, Leipzig: Alfred Kröner Verlag, 1918).

Content, Abstracts

According to Dietrich Schindler, the problem consists in the concurring values of equality and freedom: “Gleichheit und Freiheit bilden als Rechtssätze sozusagen offene Türen, durch die Wertgesichtspunkte, ja ein ganzes Wertsystem fortwährend in die konkrete Rechtsgestaltung einströmt. Freilich bedürfen sie auch eines solchen Wertsystems, den wenn ein solches mangelt, warden Gleichheit und Freiheit zu mechanischen, jede Ordnung von innen her aufhebenden Rechtssätzen. Nicht zufällig wird in Ländern, die die politische Freiheit nie gekannt haben, diese als ungefähr identisch mit Anarchie bezeichnet”. Interpreting the legal order cannot be the same as to implement a system of abstract values, although judgment is a faculty included in every hermeneutically sensible application of the law.

Further fragments deal with the relation between philosophical systems and social facts, social reality, as well with the stratification of reality itself. The desirable has to be in a sound tension with the existing. With reference to Nicolai Hartmann, Dietrich Schindler provides a sketch of the stratification in material, organic and spiritual claims for order (Das Problem des geistigen Seins – Untersuchungen zur Grundlegung der Geschichtsphilosophie und der Geisteswissenschaften, Berlin/ Leipzig: Walter de Gruyter, 1933). This structure knows intermediate stratifications, such as the experience of the human soul or the revelation above the life of the spirit (Emil Brunner). Such a stratification also takes place within the realm of values, together with all possible interdependencies and ruptures. Antinomies of values show up in the legal order as well, as law is determined to realise values. The task of the implementation of the legal order consists in solving the discontinuities between material and order values, respectively legal order values.

In a last fragment, covering some forty pages, Dietrich Schindler discusses how to build a self-understanding, constant and consistent, as well as just legal order. “Wenn die Rechtswissenschaft ihren Beitrag zur Wiederherstellung einer klaren, festen und gerechten Rechtsordnung leisten will, muss sie sich in erster Linie Rechenschaft über die Bedingungen geben, unter denen eine solche Ordnung bestehen kann. Nur wenn man die Gründe der Dauerhaftigkeit und die Ursachen des Zusammenbruchs von Rechtsordnungen kennt, wird man sich daran wagen dürfen, am Neubau einer solchen mitzuwirken”. The overall system of values of society or community can be compared to its health, whereas jurisprudence serves this end as a doctor, however with a holistic approach. Careful consideration deserves the axiomatic structure and the preconditions of jurisprudence in general, because their true identification can only guarantee an acceptable outcome. Norms should not be absolutely objectivated, because the legislator is far from omnipotent. Conflicts of norms have to be reconciliated by an international legal order so that sovereignty becomes relative, and originating communities are replaced by societies governed by purposes and aims. Schindler refers repeatedly to the writing “Die Organisation der Rechtsgemeinschaft” by Walther Burckhardt (compare no. 1.6 of this Legal Anthology). Normally the connection between the microcosmos and the macrocosmos are neglected, Schindler argues: “Der Mikrokosmos ist starker als der Makrokosmos; Änderungen der staatlichen Verfassung vermögen die Beziehungen von Mensch zu Mensch nicht zu ändern, höchstens zu zerstören. Umgekehrt wirkt sich der Zerfall dieser Beziehungen notwendig auf den Staat aus. Denn eine bestimmte Staatsordnung bedarf einer bestimmten Feinstruktur des sozialen Gefüges, wie eine bestimmte Bauart der Häuser eine bestimmte Festigkeit der Baumaterialien voraussetzt. Wo der soziale Baustoff weichem Lehm gleicht, kann nur eine sehr starke, von aussen kommende staatliche Kraft dem Gefüge Halt verleihen. Die in der Reihe der Sozialformen höchste Stufe, die liberale Demokratie, setzt den Baustoff mit der festesten Feinstruktur voraus”.

Conclusions, Insights, Evidence

These fragments, at least the final fragment, show a very disparate state of elaboration. Toward the end, the arguments tend to be barely excerpts from eminent sources of legal thought in the twentieth century, such as Santi Romano, Jean-Claude-Eugène-Maurice Hauriou, Georges Renard, as well as classics of political-philosophical thought, such as Montesquieu, Jean-Jacques Rousseau, Benjamin Constant among others. Eventually these merely draft arguments by Dietrich Schindler cannot be valuated, nor judged without rendering injustice to the author.

[Further Information About the Author]

Dietrich Schindler (senior), born 3 December 1890 in Zurich, died 1 January 1948 in the same town, and did his legal studies at the Universities of Zurich, Leipzig and Berlin, before he presented his promotion thesis in 1916 and his habilitation thesis in Zurich. In 1936 he was nominated ordinary professor for public law (federal constitutional und administrative law) as well as for international law and legal philosophy. For a long period, he was the legal adviser of the Swiss government.

For more information, please see:

Daniel Thürer: Dietrich Schindler (sen.) (*3.12.1890-1948), in: Staatsrechtslehrer des 20. Jahrhunderts, Deutschland, Österreich, Schweiz, Berlin: De Gruyter, 2015, pp. 381 ss.

Selected Works of the Same Author

Dietrich Schindler: Der Kampf ums Recht in der neue­ren Staats­rechts­lehre, in: Festgabe der rechts- und staatswissenschaftlichen Fakultät der Universität Zürich zum Schweizerischen Juristentag 1928, Zürich: Schult­hess & Co., 1928; Idem: Recht und Staat, in: Zeitschrift für Schweize­risches Recht, ed. Eduard His, N. S. vol. 50, Basel: Helbing & Lichten­hahn, 1931; Idem: Zum Wiederaufbau der Rechts­ordnung, post­humous ed. by Hans Nef, in: Recht, Staat, Völkergemeinschaft – Ausgewählte Schriften und Fragmente aus dem Nachlass, Zürich: Schult­hess & Co., 1948, pp. 73-143.

For Further Reading

Dietrich Schindler (senior): Verfassungsrecht und soziale Struktur, Zürich: Schult­hess & Co., 1932;

Idem: Der Kampf ums Recht in der neue­ren Staats­rechts­lehre (akademische Antrittsvorlesung an der Universität Zürich), in: Recht, Staat, Völkergemeinschaft – Ausgewählte Schriften und Fragmente aus dem Nachlass, Zürich: Schult­hess & Co., 1948 (erst­mals in: Festgabe der rechts- und staatswissenschaftlichen Fakultät der Universität Zürich zum Schweizerischen Juristentag 1928, Zürich: Schult­hess & Co., 1928), pp. 5-30.

Text

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