Rechtsphilosophie

Arthur BaumgartenRechtsphilosophie in: Handbuch der Philosophie, Section IV: Staat und Geschichte, München/ Berlin: R. Oldenbourg, 1934, pp. 3 ss.

Baumgarten modernes Naturrecht

Introduction/Historical Situation and Systematic Context

Within the six heavy volumes of the “Handbook of Philosophy” (München/ Berlin: R. Oldenbourg, 1934) we find in volume four, entitled “Staat und Geschichte” a contribution by Arthur Baumgarten, an acknowledged scholar in legal philosophy with personal and professional Swiss connections. State theory has been represented by two authors, Günther Holstein (a forerunner of the so-called “geisteswissenschaftliche Richtung” in public law) and Karl Larenz (a well known jurisprudent in private law, who also had a string inclination to legal philosophy, consult his research essay: Recht- und Staatsphilosophie der Gegenwart, Berlin: Junker und Dünnhaupt, 1931), and the philosophy of history has been represented by Erich Rothacker, a philosophical thinker in the domain of the human sciences (compare his contribution to the 2nd vol. of the forementioned handbook, entitled “Logik und Systematik der Geisteswissenschaften”).

The contribution on legal philosophy should have been delivered by a relatively unnkown Hans Gerberfrom the University of Marburg. Apparently, Arthur Baumgarten had taken the burden to elaborate this section unforeseeably and in relatively short time. As for the personal approach we refer to the contributions of the author on “Cognition, Science, Philosophy”, and “Legal Science and Legal Method” (see nos. 3.2 and 2.2 of this Legal Anthology). A contribution to an eminent handbook, however, has to be comprehensive and neutral to some extent, but nevertheless a systematic treatment of legal philosophy is only possible within a certain system of philosophy itself. “Nun wüsste ich kein System der Philosophie, an das ich anknüpfen könnte. Ich bin kein Thomist und noch weniger ein Hegelianer. Die Philosophie, die Kopf und Herz des modernen Menschen Genüge leisten würde, scheint vorläufig noch nicht zu existieren, aber freilich dürfte sie im Werden begriffen sein. Daher will ich denn auch hier nicht eine Darstellung der Rechtsphilosophie geben, sondern will mich in der mäeutischen Kunst [der Geburtshilfe] versuchen”.

Content, Abstracts/Conclusions, Insights, Evidence

As the starting point, Arthur Baumgarten takes the necessity to define a particular worldview, a certain opinion on life, in order to provide the foundations of jurisprudence (in detail see August Simonius: Wissenschaftliche Weltanschauung und Rechts­wis­sen­schaft – Zur Rechtsphilosophie Arthur Baumgartens, in: Zeit­schrift für Schwei­zerisches Recht, ed. Eduard His, N. S. vol. 49, Basel: Hel­bing & Lichtenhahn, 1930). The author hereby inaugurates a philosophy of the sciences, that has to locate the different scientific disciplines within the system of philosophy as a holistic frame. Such an approach transcends mere methodology from the beginning.

A historical introduction covers one third less than a hundred pages of the contribution by Arthur Baumgarten. The author appears as an encyclopaedic spirit that takes into consideration many of all possible currents in his overview, but he also undergoes his own restrictions. In the end he takes a metaphysical foundation as indispensable in order to ground normative claims scientifically. The options to do so are numerous: eudemonism, egoism, utilitarism, historical teleology, entelechy, for instance. In his approach the author shows a true philosophical attempt to found legal thought in a mainframe of a critical theory of cognition.

As it comes to discuss the very core of the subject, however, Arthur Baumgarten is proceeding in an eclectic way. We have chosen the passage that treats the “metaphysical principles of ethics in comparison with the legal order”. That means that there are no metaphysical principles of law itself, and that a foundation of the legal order must be obtained by referring the law to the ethical order, to the last extent. Security of legal decisions is identified as crucial for the validity of the positive legal order or the authority of law. “Daher beruht es auf dem höchsten Sittengesetz, wenn dem Inbegriff unserer rechtlichen Pflichten das gegen den Staat gerichtete subjektive Recht entspricht, dass unser Pflichtenkreis nur aus schwerwiegenden Gründen und nie bis zur Vernichtung unserer Freiheit ausgedehnt werde. Bei diesem negativen Recht hat es nicht sein Bewenden. […] Je mehr die Rechtsordnung die Dispositionsgewalt, die der Egoismus in der Form des privaten subjektiven Rechts für sich fordert, sinschränkt, um so mehr muss sie die Teilnahme am Gemeinschaftsleben mit relativ freier Entscheidungegewalt zum subjektiven öffentlichen Recht des einzelnen stempeln”. This resembles many contributions to the difference between private and public law. The specific task for legal philosophy is not explained simply by a description of the mutual interactions between philosophical criticism and dogmatical jurisprudence, as long as such a critical approach is not founded in philosophical terms. “Kommt die Rechtsphilosophie durch ernstliche Berücksichtigung der jeweils herrschenden Bestrebungen und Anschauungen der positiven Jurisprudenz entgegen, so muss andererseits diese durch die Ausgestaltung ihrer Grundbegriffe für die allmähliche Annäherung des Rechts an das höchste sittliche Ziel die Handhabe bieten. […] Die Rechtswissenschaft als Wissenschaft einer geltenden Lebensordnung muss sich bei aller Sollensbetrachtung den Blick offenhalten für Handel und Wandel des wirklichen Lebens”. In consequence, critical thought is focused merely on juridical conceptualisation, has only to answer the question, how the concepts of jurisprudence have to be built.

Selected Works of the Same Author

Arthur Baumgarten: Die Wissenschaft vom Recht und ihre Methode, 2 vols., Tübingen: J. C. B. Mohr, 1920/ 1922 (reprint Aalen: Scientia, 1978); Idem: Erkenntnis, Wissenschaft, Philo­sophie – Erkenntniskritische und methodologische Prolegomena zu einer Philosophie der Moral und des Rechts, Tübingen: J. C. B. Mohr, 1927 (reprint Aalen: Scientia, 1978); Idem: Der Weg des Menschen – Eine Philosophie der Moral und des Rechts, Tübingen: J. C. B. Mohr, 1933 (reprint 1978); Idem: Rechtsphilosophie, in: Handbuch der Philosophie, Section IV: Staat und Geschichte, München/ Berlin: R. Oldenbourg, 1934, pp. 3 ss.; Idem: Grund­züge der juristischen Methodenlehre, Bern 1939 (reprint, ed. Hermann Klenner: Freiburg im Breisgau: Rudolf Haufe, 2005); Idem: Die Geschichte der abendländischen Philosophie – Eine Geschichte des geistigen Fortschritts der Menschheit, Genève: Imprimérie de St. Gervais, 1945; Idem: Die Entwicklung der Idee der Demokratie und des Rechtsstaates in der Neuzeit, Stuttgart: Fritz Mittelbach, 1946; Idem: Ansprache an Kants 150. Todestage, Berlin: Akademie-Verlag, 1954; Idem: Bemerkungen zur Erkenntnistheorie des dialek­tischen und historischen Marxismus, Berlin: Akademie-Verlag 1957; Idem: Vom Libera­lismus zum Sozialismus, Berlin: Akademie-Verlag, 1967; Idem: Rechts­philosophie auf dem Wege – Vor­träge und Auf­sätze aus fünf Jahrzehnten, Berlin: Akademie-Verlag, 1972.